مراسم پنجاه و سومین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی صبح امروز برگزار شد
1399/10/17-23:10
950
پایگاه خبری اخبار کشتی ایران
عزیزاله اطاعتی
دسته بندی خبر : کشتی آزاد

مراسم پنجاه و سومین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی صبح امروز برگزار شد

مسئولان فدراسیون به همراه حمید سوریان بر سر مزار این اسوه جوانمردی حضور یافتند

مسئولان فدراسیون کشتی صبح امروز و به مناسبت پنجاه و سومین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی بر سر مزار وی در ابن بابویه شهر ری حضور یافتند.

به گزارش پایگاه خبری اخبار کشتی ایران www.iwn.ir و به نقل از فدراسیون کشتی , حمید سوریان نایب رئیس، سیدجلال عسگری دبیر فدراسیون کشتی با حضور بر سر مزار این اسوه جوانمردی و بزرگمنشی یاد و خاطره این پهلوان و قهرمان نامی ایران را گرامی داشتند.

غلامرضا تختی در پنجم شهریور سال 1309 درخانواده‌ای مذهبی و متوسط در محله خانی آباد تهران بدنیا آمد و از20سالگی کشتی را در باشگاه پولاد زیرنظر حبیب اله بلور آغاز کرد.

تختی در رقابت های قهرمانی کشور طی سال های 1329 تا 1338در وزنهای 6-7-8 هشت بار قهرمان کشور و همچنین سه بار پهلوان ایران شد.

در کارنامه افتخارات وی یک مدال طلا و 2 نقره بازی های المپیک، دو مدال طلا و دو مدال نقره رقابت های جهانی و یک مدال طلای بازی های آسیایی در کشتی آزاد به چشم می خورد.

غلامرضا تختی اولین کشتی گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن صاحب مدال شود، وی همچنین پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ کشتی ایران در المپیک است.

نام تختی به عنوان یکی از بهترین کشتی گیران قرن بیستم در تالار مشاهیر اتحادیه جهانی به ثبت رسیده است.

جهان پهلوان تختی در آبان ماه 1345 زندگی مشترک خود را آغاز کرد و بابک تنها یادگار تختی است.

وی سرانجام 17دی ماه سال 1346 در حالیکه بابک 4 ماهه بود در هتل آتلانتیک سابق درگذشت.

غلامرضا تبلور آرزوهای یک ملت بود او سمبل تاریخ ماست مردی که درمیان مردم زیست و از میان مردم رفت. و پیکرش در ابن بابویه شهر ری آرام گرفت،  روحش شاد، یادش گرامی.

جهان پهلوان غلامرضا تختی, فدراسیون کشتی, پایگاه خبری اخبار کشتی ایران  

اشتراک گذاری