فدراسیون کشتی در جذب و حذف سرمایه های ملی باید با حساسیت بیشتری عمل کند
1396/07/19-15:07
1853
پایگاه خبری اخبار کشتی ایران
عزیزاله اطاعتی
دسته بندی خبر : کشتی آزاد

فدراسیون کشتی در جذب و حذف سرمایه های ملی باید با حساسیت بیشتری عمل کند

اقدامات صورت گرفته در مورد محمدطلایی، قبول سرمربیگری تیم ملی بزرگسالان را با تردید مواجه کرده است

اگر بخواهیم منصفانه به دنبال عوامل اصلی شکست فرانسه بگردیم، طلایی در آخر فهرست قرار دارد

این روزها فدراسیون کشتی از طریق افراد با نفود و صاحب نظر خود سخت در تلاش است تا بلکه از طریق مذاکرات رو در رو با افراد فنی مطرح در کشتی آزاد، بتواند نظر یکی از آنها را برای جایگزینی محمد طلایی و قبول مسوولیت سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان جلب کند.

اکبر فلاح دارنده مدال های طلا و نقره یکی از این چهره های صاحب نام است که تا کنون پاسخ قاطعی به دعوت های ضمنی صورت گرفته نداده و البته برای قبول مسوولیت در سطح ملی شرایط خاصی را نیز اعلام کرده است که بدون شک با روند کنونی حاکم بر مسائل فنی در تیم های ملی همخوانی ندارد.

به نظر می رسد شیوه ارزیابی و تصمیمات چکشی فدراسیون کشتی در قالب شورای فنی این فدراسیون در خصوص محمد طلایی سرمربی تیم ملی بزرگسالان کشتی پس از ناکامی در جهانی فرانسه که 29 شهریور ماه سال 95 با سلام و صلوات، اعلان افتخارات و سوابق درخشان وی در رده های نوجوانان و جوانان و همچنین شعار جوان گرایی و آینده نگری در وضعیت کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد جایگزین رسول خادم شده بود، یکی از عواملی باشد که نامزدهای سرمربیگری تیم بزرگسالان از جمله فلاح را برای قبول مسوولیت با شک و تردید مواجه کرده باشد.

فلاح که در یکی دو ماه گذشته در باشگاه محل تمرین خود جلساتی را با خادم ، پرویز خان سیروس پور و مجید ترکان داشته است در تازه ترین گفت و گوی مطبوعاتی خود اعلام کرده که من درصورت قبول مسوولیت سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان خواستار اختیارات کامل در خصوص انتخاب مربیان، سرپرست، نحوه انتخاب ملی‌پوشان، نحوه توزیع سهمیه‌هاست، چراکه برای پیاده شدن برنامه‌هایش باید این اختیارات را داشته باشد .

وی با اشاره به نحوه متاثر کننده برخورد با محمدطلایی اشاره کرده است، همانطور که حالا تمام ناکامی‌ها گردن محمد طلایی افتاده است، در صورت ناکامی احتمالی من هم باید پاسخگو باشم، پس برنامه‌هایم باید اجرا شود.

اظهارات فلاح بیانگر این واقعیت است که فدراسیون کشتی و شورای فنی به عنوان تشکیلات منتشر کننده تصمیمات کلی فدراسیون باید در جذب و حذف سرمایه های ملی در تمامی سطوح با حساسیت بیشتری عمل کنند، چراکه کمترین خطا در نحوه برخورد با آنها، می تواند منجر به تخریب، حذف آنها برای همیشه شود.

فدراسیون کشتی باید به این نکته توجه کند که تمامی چهره های دارای پتانسیل سرمربیگری و سایر سمت های تعیین کننده به مانند محمد طلایی دست بسته و دو سر باخت و صرفا به خاطر برهم نخوردن سیاست های اعمال شده  و با هدف جلوگیری از ورود افراد جدید به دایره مدیریتی فدراسیون کشتی، قبول مسوولیت نمی کنند تا در صورت برد همه چیز به سود فدراسیون و در صورت شکست های احتمالی همه چیز به گردن آنها بیافتد.

تعدادی از اهالی فن که اشراف کامل به مسایل پشت پرده دارند، براین باورند از انجایی که رسول خادم به عنوان نفر اول و همه کاره فدراسیون کشتی علاقه ایی به وارد کردن افراد جدید به مجموعه مدیریتی خود نداشته و همواره تلاش کرده است با جا به جایی نفرات امتحان پس داده در مجموعه، جاهای خالی را پر کند، با انتخاب طلایی به جای خود، هم زمینه ورود فرد جدید به تیم ملی را سد کرد و هم سیاست های فنی خود را تداوم بخشید تا دوباره از صفر تا 100 تیم ملی کشتی آزاد به خودش ختم شود.

به این شکل که اگر تیم در فرانسه موفق می شد، رسانه های خبری هماهنگ این موفقیت را ادامه اقدامات زیر بنایی خادم قلمداد می کردند و حال که موفق نشده، همه از جمله خود فدراسیون همراه با شورای فنی تیم های آزاد بانک براورده اند که ما همه خوب کار کرده ایم و این کادر فنی در راس آن طلایی و کشتی گیران بودند که موفق عمل نکرده اند .

این درحالی است که اگر بخواهیم تک تک پای مقصران و کم کاری های آنها را به میان بکشیم، نام طلایی در اخر فهرست قرار می گیرد و بدون شک سهم شورای فنی تصمیم گیرنده ایی که نتوانسته است به موقع و با نظارت کارشناسانه و ارایه راه کار زمینه برطرف کردن مشکلات فنی ملی پوشان و کادر فنی وظیفه خود را انجام دهد، خیلی بیشتر از طلایی است.

هیچ ایرادی ندارد که فدراسیون و حتی نفراتی از اعضای شورای فنی به دنبال فرد خاصی برای قبول سرمربیگری تیم ملی بزرگسالان باشند، چراکه این از اختیارات فدراسیون است، اما نباید طوری تصمیم گرفته شود که سرمایه های گران سنگی مانند طلایی مفت و مجانی و به خاطر پاک کردن نام مقصران اصلی در شکست ها از جمله فرانسه ، به حاشیه رانده و در نهایت خانه نشین شوند.

اهالی فن مستقل به خوبی می دانند در شرایطی طلایی مسوولیت جانشینی خادم و سرمربیگری در تیم ملی کشتی آزاد را پذیرفت که خوب می دانست موفقیتش به حساب خادم نوشته شده و شکستش فقط به خودش مربوط خواهد بود، اما با این وجود و با از خود گذشتگی در راستای اعمال سیاست های فدراسیون کشتی مبنی بر عدم استفاده از فرد جدید در تیم ملی بزرگسالان این ریسک دو سر باخت را پذیرفت، به همین خاطرفدراسیون کشتی و در راس آن رسول خادم باید به عنوان مدافع تمام قد از تخریب جایگاه فنی و شخصیت برجسته وی در کشتی جلوگیری کند و اجازه ندهد طلایی به تنهایی تاوان شکست تیم در فرانسه را بپردازد.

بیاییم منصف باشیم و اشتباهات مدیریتی، فنی و کهنه اندیشی خودمان را با حذف و زیر سووال بردن توانایی های مهره های ارزشمندی چون محمدطلایی و قبل از آن محمد بنا و سایر مردان فنی کارآمد دیگر جبران نکنیم و به این بیاندیشیم که چگونه در کنار حفظ سرمایه های واقعی و کارامد اشتباهات فنی، برنامه ریزی و تفکراتی خودمان را جبران کرده و قوی تر از گذشته به مصاف رقبای قدرتمند و درحال تلاش برویم، کاری که امریکا از المپیک 2012 به بعد به طور جدی انجام داد و اکنون درتمام رده ها حداقل در کشتی آزاد حرف اول را می زند.

جان کلام اینکه کشتی و دایره مدیریتی آن نباید به یک عده خاص و مهره های از قبل چیده شده محدود شود، مردان و افتخار افرینان بسیاری بیرون از گود در انتظار فراهم شدن شرایط مساعد برای خدمت به ورزش مورد علاقه خود نشسته اند و  تا زمانی هم که تمام فرصت ها برای افراد خاص و درون سازمانی ایجاد شود، داستان کنونی سرمربیگری تیم ملی بزرگسالان و سایر سمت ها همچنان تکرار خواهد شد. عزیزاله اطاعتی : پایگاه خبری اخبار کشتی ایران 

کشتی آزاد- محمدطلایی – اکبر فلاح – اخبار کشتی ایران – تیم ملی کشتی آزاد

 

اشتراک گذاری