شکست سنگین دیپلماسی کشتی ایران در قاره آسیا- جلوگیری از راهیابی جدیدی به هیات رییسه
1400/01/26-14:01
2173
پایگاه خبری اخبار کشتی ایران
عزیزاله اطاعتی
دسته بندی خبر : یادداشت

شکست سنگین دیپلماسی کشتی ایران در قاره آسیا- جلوگیری از راهیابی جدیدی به هیات رییسه

زنگ خطر برای انتخاب سوریان در هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی به صدا در آمد

انتخابات هیات رییسه اتحادیه کشتی قاره آسیا روز دوشنبه 23 فروردین ماه جاری در شهر الماتی قزاقستان برگزار شد که متاسفانه عباس جدیدی نامزد کسب دبیرکلی اتحادیه قاره از ایران در کسب ارای لازم ناکام و حتی از راهیابی به جمع اعضای هیات رییسه نیز باز ماند که این امر یعنی شکست سنگین دیپلماسی کشتی ایران در قاره کهن.

به نظر می رسد،اگر گوش شنوایی وجود داشته باشد، باید این حذف و نادیده گرفته شدن نماینده مدال دار جهانی و المپیک کشتی ایران به عنوان قدرت اول قاره کهن را به عنوان یک زنگ خطر برای بیرون ماندن حمید سوریان یکی از ستاره های کشتی فرنگی ایران، آسیا و جهان از دایره مدیریتی اتحادیه جهانی کشتی یا همان  هیات رییسه این اتحادیه تلقی کرد.

انتخابات 2021 هیات رییسه اتحادیه کشتی قاره آسیا که با استادی تمام از سوی دولت تورلی خانوف قزاقستانی، میخائیل مامیاشوویلی روس، آخروجان روزیف ازبکستانی و دکتر چانگ کیو کیم، رییس سابق شورای کشتی آسیا از کره جنوبی مهندسی شده بود، در مسیری قرار گرفت که تمام خوش خیالی های دست اندرکاران کشتی ایران نقش بر آب شد و نام کسانی از صندوق آرا خارج شد که از قبل مشخص شده بود و این یعنی اخراج ایران، قدرت برتر کشتی آسیا از هیات رییسه کشتی قاره کهن .

اخراج به این خاطر که ایران در دوره گذشته به وسیله حمید بنی تمیم نایب رییس فدراسیون کشتی رسول خادم، دبیر کلی کشتی قاره اسیا را به عهده داشت و در دوره جدید نه تنها نام وی از فهرست نامزدها برای کسب دوباره سمت قبلی حذف شد، بلکه نماینده جدید معرفی شده از سوی فدراسیون کشتی ایران حتی در بین 7 نفر عضو هیات رییسه جای نگرفت .

البته نباید کلاه سر خودمان بگذاریم، حذف نماینده ایران از مهمترین مرکز تصمیم گیری کشتی قاره آسیا از زمانی آغاز شد که فدراسیون کشتی ایران در فاصله یک سال و نیم مانده به پایان دوره حمید بنی تمیم تلاش گسترده ای را برای برکناری وی و جایگزینی حسن رنگرز آغاز کرد که مورد قبول واقع نشد، غافل از اینکه طبق قوانین اتحادیه جهانی کشتی که سابقه چندین دهه ایی دارد، تغییر یا جایگزینی در اعضای کمیته ها و نفرات عضو در تشکیلات کشتی اتحادیه جهانی و قاره ای تا پایان دوره 4 ساله به هیچ وجه امکان پذیر نیست ، مگر فوت یا استعفای شخصی .

به هر صورت اخراج، حذف، کنار گذاشته شدن عباس جدیی قهرمان ملی کشتی ایران، دارنده عناوین مختلف قاره ای ، جهانی و المپیک آیینه تمام نمای سیاست گذاری ها و دیپلماسی مردود فدراسیون کشتی ایران و در راس آن علیرضا دبیر است که باید جدی گرفته شده و با تغییرات همراه باشد، وگر نه داستان جدیدی در ابعادی گسترده تر در خصوص حمید سوریان به عنوان نماینده ایران برای ورود به هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی تکرار خواهد شد.

علیرضا دبیر باید به این نکته توجه کند که دیپلماسی حاکم بر کشتی جهان و در مرحله بعدی قاره آسیا با گذشته بسیار متفاوت است و باید برای قرار گرفتن در یکی از صندلی های تصمیم گیری در کشتی این قاره جور دیگری باید برنامه ریزی کرد.

لازم به یادآوری به سیاست گذاران فدراسیون کشتی است که جایگاه از قبل کنار گذاشته شده دبیرکلی اتحادیه کشتی قاره آسیا از سوی علیرضا دبیر و عباس جدیدی نصیب خانم پل ژی بو یان دلگر( P.Buyandelger ) از مغولستان شد که مدیریت دپارتمان روابط خارجی انجمن کشتی آزاد مغولستان را به عهده دارد، و سر بزنگاه نسخه عباس جدیدی و فدراسیون کشتی ایران درست چند ساعت قبل از جلسه انتخابات با اتهام دوپینگی بودن وی در دوران قهرمانی پیچیده شد.

عدم آشنایی به یکی از زبان های محاوره ای در مجامع مهم بین المللی کشتی، نداشتن سمت اجرایی در فدراسیون مربوطه و مهمتر از آن عدم آگاهی به ارتباطات و ایجاد روابط با افراد تاثیر گذار در انتخابات نیز از دیگر موارد مهم به شمار می رود که متاسفانه نه مورد توجه فدراسیون کشتی بود و نه عباس جدیدی.

جالبه که بدانیم یمن که در حال حاضر به 4 پنج قسمت تقسیم شده و 2 دولت رسمی و غیر رسمی دارد و اصلا نه کشتی دارد و تیم در مسابقات مختلف قاره ای، نماینده اش برای بار سوم به عضویت هیات رییسه در آمد ، اما نماینده قهرمان جهان و المپیک ایران به این هیات راه داده نشد، این امر چه می تواند باشد به جز شکست سنگین دیپلماسی ما .

در واقع زمانی که عباس جدیدی سفر نمایشی و تبلیغاتی خود به سوریه را ترتیب داده بود تا به قول خودش رایزنی های لازم برای کسب آرا را انجام دهد، افراد کاربلد و آشنا به دیپلماسی کشتی مغولستان، چین ، قزاقستان و حتی یمن سرگرم رایزنی برای مشارکت در مهندسی انتخابات بودند.

مهندسی که با نظارت ننادلالویج رییس اتحادیه جهانی کشتی، اخروجان روزیف، میخاییل مامیاشوویلی نایب ریسان اتحادیه جهانی از ازبکستان و روسیه و الشهرانی از قطر و ژیا از چین از اعضای هیات رییسه اتحادیه جهانی و دکتر چانگ کیو کیم رییس سابق و افتخاری کنونی اتحادیه کشتی قاره آسیا صورت گرفت و نتیجه اش کلاه گشادی بود که به سر کشتی ایران رفت .

باید پذیرفت که مسوولان درجه اول کشتی ایران که به چند تلفن و قول و قرار چهره های صاحب نام کشتی کشورهای اسیایی دلخوش کرده و حتی کوچکترین حرکت در راستای ایجاد ارتباطات منطقی و لازم را در برنامه نداشتند، باعث شدند شرق آسیایی ها با هماهنگی، صندلی های حساس اتحادیه کشتی قاره کهن را بین خود تقسیم و زمینه بیرون ماندن ایران و نماینده آن از هیات رییسه را فراهم کنند، کاری که در صورت دست روی دست گذاشتن به راحتی می تواند در خصوص حمید سوریان هم اتفاق بیافتد.

جان کلام اینکه : در این میان بازنده اصلی کشتی ایران است که با اعمال تصمیمات نا درست هم (یک کرسی مهم ) عنوان دبیرکلی دوره گذشته را از دست داد و هم شخصیت یک قهرمان ملی و عنوان دار جهانی و المپیکی اش خدشه دار شد.

اعضای جدید هیات رییسه اتحادیه کشتی قاره آسیا که به مدت 4 سال به فعالیت خواهند پرداخت به شرح زیر است:

  • دولت تورلی خانوف از قزاقستان رییس
  • لی که نت از کره جنوبی نایب رییس
  • خانم پل ژی بویان دل گن از مغولستان دبیر کل
  •  عبداله المغربی از یمن
  • ژانگ یه از چین
  • کوجی فوکودا از ژاپن
  • خانم ملیس توگانبایف از قرقیزستان

عزیزاله اطاعتی: پایگاه خبری اخبار کشتی ایران  www.iwn.ir

انتخابات هیات رییسه کشتی قاره آسیا 2021 , عباس جدیدی, علیرضا دبیر, پایگاه خبری اخبار کشتی ایران

اشتراک گذاری