رسول خادم برای خارج کردن کشتی آزاد از بحران، نیازمند نوآوری تاکتیکی و تکنیکی است
1396/10/18-11:10
2024
پایگاه خبری اخبار کشتی ایران
عزیزاله اطاعتی
دسته بندی خبر : یادداشت کشتی آزاد

رسول خادم برای خارج کردن کشتی آزاد از بحران، نیازمند نوآوری تاکتیکی و تکنیکی است

دست طراحان ایرانی کشتی آزاد برای رقبا رو شده، فکر تازه ای باید

رسول خادم رییس فدراسیون کشتی و مسوول جدید امور فنی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان از 31 کشتی گیر برای شرکت در تازه ترین اردوی آماده سازی این تیم که قرار است از امروز یکشنبه 17 تا 28 دی ماه جاری در خانه کشتی شماره یک مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شود، دعوت کرده است.

با این حساب قرار است از امروز تقریبا همه سرمایه های ریز و درشت کشتی آزاد ما در مقابل خادم به خط شوند تا خود را برای تغییرات اساسی و بازگشت احتمالی به جمع مدعیان درجه اول جهان در اختیار وی قرار دهند، حال باید دید خادم در ادامه روند شش سال گذشته امور فنی کشتی آزاد که صفر تا 100 آن در اختیار خودش بوده است، دست به چه اقداماتی خواهد زد، تحول یا ادامه برنامه های معمولی؟

در واقع اکنون به جز اهالی فن ، خود کشتی گیرانی که تقریبا در شش سال گذشته تحت آموزش شیوه های مختلف مدیریت فنی خادم بوده اند، می خواهند ببینند وی در شرایط جدید، برای ایجاد تحول و باز گرداندن آنها به سطح اول جهان چه برنامه تازه ای دارد ؟

واقعیت این است که خادم اگر می خواهد کلید خارج کردن کشتی آزاد به ویژه رده بزرگسالان از بحران را بزند، باید با تغییر سبک تمرینات، تزریق تاکتیک و تکنیک های کارساز و هماهنگ با قوانین به کشتی گیران طراز اول شروع کند، چراکه در حال حاضر دست همه آنها برای حریفان و فنی های کشورهای رقیب رو شده و کار برای بازگشت بدون تحول و نوآوری به صف مدعیان را سخت تر کرده است.

کسانی که منصفانه فراز و فرود کشتی ایران پس از دوران اول مدیریت و سرمربیگری خادم را مرور کنند، این امر را تایید خواهند کرد که به جز یکی دو سال نخست، کشتی گیران طراز اول کشتی آزاد با تفکرات خادم در اتخاذ تاکتیک مبارزه، با پیشرفت همراه بودند، اما به مرور زمان و تکراری شدن تاکتیک ها و شناخته شدن آنها به جز یکی دو مورد استثنایی مثل حسن یزدانی همگی درجا زدند و با شکست های پی در پی در برابر رقبا کاری از پیش نبردند.

سوال اینجاست که براستی خادم به دنبال انتقال چه نکات فنی جدید است که موفق نشده در 6 سال گذشته آنها را به کشتی آزاد و کشتی گیران طراز اول تزریق کند، مگر قرار است تا زمان مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان و پس از آن انتخاب کادر فنی جدید چه اتفاقی در نحوه آماده سازی ، تمرینات و اموزش حاضران در اردوهای تیم ملی بیافتد که تا به حال نیافتاده است؟

بررسی ها به ویژه شکست های غیرمنتظره در رقابت های جهانی رده های مختلف در سال 2017 نشانگر آن است که بسیاری از چهره های مطرح و ملی پوش کشتی آزاد همچنان با همان مشکلات قدیمی تکنیکی و تاکتیکی خود دست به گریبانند و بارها نیز در میادین مهم بین المللی به خاطر عدم برطرف شدن همین نقایص فنی، کشتی های حساس را به حریفان واگذار کرده اند.

امروز کشتی آزاد ما نیازمند نوآوری در تمرینات ، اتخاذ تاکتیک ها و تکنیک های هماهنگ با قوانین ، تغییرسبک مبارزه، برطرف کردن نقایص فنون کاربردی و امتیاز ، انالیز شرایط روز حریفان درجه اول رویارویی با رقبای مطرح در میادین مهم بین المللی است تا مشخص شود کشتی گیران طراز اول در مقام مقایسه با بهترین های اوزان مختلف در کجا قرار دارند.

طراحان علمی تمرینات براین باورند که شاید در یک مقطع زمانی کوتاه بشود با تمرینات پرفشار تا حدودی ضعف تاکتیکی و تکنیکی کشتی گیران را جبران کرد، اما این چاره کار نیست و همین تمرینات طاقت فرسا و خسته کننده نیز در صورت تکراری بودن و نداشتن تنوع و شادابی به عاملی برای فرسایش جمسانی آنها تبدیل شده و نتایجی به مانند جهانی 2017 فرانسه را به دنبال خواهد داشت.

کافی است فقط شکست های کشتی گیران رده های مختلف کشتی آزاد ایران مقابل حریفان امریکایی در سال 2017 را مورد بررسی قرار گیرد تا کاملا مشخص شود که اکثر آنها دقیقا به خاطر تکراری بودن تاکتیک ها و تکنیک های ناکارامد نفرات ایرانی بوده است، در واقع از جاهایی ضربه خورده اند که کادرهای فنی از ترمیم آنها غافل بوده اند.

جهانی 2017 فرانسه نشان داد که تقکرات چند سال اخیر حاکم بر کشتی آزاد نتیجه رضایت بخشی در بر نداشته و برای بازگشت به جایگاه واقعی، نوآوری در آن اجتناب ناپذیر است و به نظر می رسد، خادم به عنوان طراح، مبتکر، برنامه ریز اول کشتی آزاد در دوران جدید مدیریت فنی خود باید دست به نوآوری و تغییرات تاکتیکی و تکنیکی قابل بحث بزند.

شکی نیست که خادم به عنوان یک قهرمان سابق ملی ، جهان و المپیک و در حال حاضر نیز رییس فدراسیون، تعصب خاصی نسبت به کشتی آزاد دارد و تمام اقدامات و قبول مسوولیت های سنگین فنی وی نیز به خاطر ایجاد تحول و باز گرداندن کشتی آزاد به جایگاه واقعی آن در سطح جهان است، اما باید این نکته را نیز در نظر بگیرد که خود به تنهایی قادر به انجام تمام امور نخواهد بود و باید که تنی چند از امتحان پس داده ها حتا در صورت اختلاف سلیقه را به یاری بطلبد . 

باید بپذیریم که برخلاف نظر تعدادی از نزدیکان خادم، قبول مسوولیت امور فنی تیم ملی کشتی آزاد از سوی وی در مقطع کنونی شاید از خود گذشتگی، اقدام شجاعانه برای حل مشکلات امروز باشد، اما در نوع خود ریسک بسیار بزرگی نیز هست که عدم موفقیت در آن، ضربه جبران ناپذیری به اعتبار داخلی و بین المللی وی خواهد زد، تفکری که حتا بارها به نحوی از سوی بعضی از اعضای شورای فنی تیم های ملی نیز یادآوری شده است.

این درست است که خادم با تمام وجود مربیگری و کوچینگ کنار تشک را دوست دارد و اختیارات فدراسیونی وی نیز در هر شرایطی این امر را برایش ممکن می سازد، اما باید پذیرفت که این اتفاق نه چندان خوشایند، فرصت های بسیاری را از افراد دارای پتانسیل سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان می گیرد تا هریک به بهانه های مختلف از رسیدن به صندلی نفر اول کادر فنی بزرگسالان دور بمانند.

جان کلام اینکه ،رسول خادم به عنوان نفر اول امروز کشتی و تعیین کننده اصلی در کشتی آزاد که صفر تا 100 این رشته در تمام سطوح را به عهده دارد، به طور یقین این نکته را نیز در نظر خواهد داشت که برای خروج کشتی آزاد ایران از بحران کنونی و جبران عقب ماندگی از قدرت های درجه اول جهان، اگر تغییرات اساسی در برنامه ریزی و شیوه آماده سازی ، نوع تمرینات، تغییر سبک و تاکتیک مبارزات و به کار گیری تکنیک های هماهنگ با قوانین ایجاد نشود، نباید انتظار داشت که حتا با چند برابر شدن شدت تمرینات، اتفاق قابل بحثی در جهانی 2018 بیافتد.

عزیزاله اطاعتی : پایگاه خبری اخبار کشتی ایران iwn.ir

تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان, رسول خادم

اشتراک گذاری