تمرینات هماهنگ با قوانین جدید در اردوهای تیم ملی، عامل مهم موفقیت در جهانی 2017 فرانسه
1396/05/18-21:05
1832
پایگاه خبری اخبار کشتی ایران
عزیزاله اطاعتی
دسته بندی خبر : یادداشت

تمرینات هماهنگ با قوانین جدید در اردوهای تیم ملی، عامل مهم موفقیت در جهانی 2017 فرانسه

دعوت شدگان به اردو ناهماهنگی های بسیاری با قوانین دارند که می تواند در فرانسه مشکل ساز شود

در فرانسه کشتی منفی negative wrestling گریبان همه کشتی گیران دفاعی از جمله ایران را خواهد گرفت

عزیزاله اطاعتی : پایگاه خبری اخبار کشتی ایران www.iwn.ir

اردوهای آماده سازی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی برای شرکت در جهانی 2017 فرانسه از روز سه شنبه هفته گذشته آغاز شده و تا زمان اعزام ملی پوشان ادامه خواهد داشت.

برطرف کردن ناهماهنگی های دعوت شدگان به اردو با قوانین جدید به عنوان یکی از تعیین کننده ترین عوامل پیروزی در رقابت های جهانی فرانسه، می تواند می تواند یکی سرفصل های تمرینات اردویی کادرهای فنی تا جهانی فرانسه باشد.

اهمیت موضوع از این نظر است که اگر مربیان بتوانند تمرینات را طوری طراحی کنند که آگاهی های حاضران در اردو نسبت به قوانین جدید که ضعف آن در انتخابی های اخیر کاملا مشهود بود، بالاتر برود، خواهند توانست به میزان قابل توجهی از اتفاقات ناخواسته و شکست های غیر منتظره در جهانی فرانسه جلوگیری کنند.

در واقع اگر فیلم کشتی فینالیست ها و سایر دعوت شدگان به اردو مورد بازبینی و آنالیز دقیق قرار گیرد، به جز مشکلات تکنیکی و تاکتیکی ، کمبود نفس، کاهش وزن غیر معقول ،ضعف جسمانی و اشتباهات تکراری ناشی از عدم آگاهی به ریزه کاری های قوانین جدید کاملا به چشم خواهد خورد که می شود با مشخص و برطرف یا حتی کم کردن آنها درصد موفقیت ملی پوشان را بالاتر برد.

در این راستا آشنایی با تازه ترین ریزه کاری های مقررات که اخیرا در کلینک های داوری رقابت های آسیایی ،بازی های کشورهای اسلامی و اروپایی از سوی مدرسان فدراسیون جهانی کشتی تشریح شده است نیز باید در برنامه تمرینات اردویی قرار گیرد که در جای خود بسیار موثر و در صورت بی توجهی مخرب خواهد بود.

تمرین قوانین و ریزه کاری های آن به ویژه در سرپا ، کناره های تشک ، ریسک ها، فرار ها ، فنون پرتابی، بستن کشتی پس از کسب امتیاز ( negative wrestling  ) ، درلاک دفاعی رفتن در 30 ثانیه های پایانی به همراه تمرینات مسابقه ایی و شبیه سازی شکل مسابقات در جهانی فرانسه مواردی است که می تواند ضمن ایجاد تنوع در تمرینات، کشتی گیران را با شرایط جدید حاکم بر داوری ها آشنا کند.

شک نکنیم که داوری های رقابت های جهانی 2017 فرانسه ازهمه نظر با رقابت های آسیایی، بازی های کشورهای اسلامی ، قهرمانی اروپا ، تورنمنت ها و بالاتر از همه رقابت های انتخابی تیم های ملی متفاوت بوده و استاندارها و شاخص های خاص خود را خواهد داشت که حتما مربیان و کشتی گیران باید در خلال تمرینات اردویی با آنها آشنا شوند.

در رقابت های انتخابی چه در کشتی فرنگی و چه آزاد، اتخاذ تاکتیک های اشتباه از جمله خاک شدن بدون مقاومت، دفاع غیر منطقی در یک دقیقه پایانی ، عدم تقسیم منطقی زمان کشتی که اکثر اوقات باعث کم آوردن در پایان کشتی ها شد، شلوغ کاری های نا هماهنگ با قوانین ، ارایه کشتی منفی یا همان فرار و جلوگیری از اجرای فن حریف، هول دادن مشهود به خارج تشک ، گرفتن انگشت، نشستن در کنار تشک  مواردی بودند که کاملا به چشم آمد و بی توجهی به برطرف کردن آنهامی تواند نتایج پیش بینی شده روی کاغذ در جهانی فرانسه را دچار تغییرات اساسی کند.

از قرائن پیداست که در جهانی فرانسه مقابله شدید باهول دادن ( posh ) به بیرون تشک ، فرارها چه در خاک و چه در سرپا، نقض مقررات ناشی از ضربه زدن ها، گرفتن انگشت و دو بند، گذاشتن سر روی صورت و سینه حریفان، بلوکه کردن حریف ( گرفتن دست های حریف و جلوگیری از اجرای فن او) و بستن کشتی ( negative wrestling ) در راس برنامه های کمیته داوران اتحادیه جهانی قرار داشته باشد که قطعا عدم رعایت آنها به ضرر و رعایت به سود کشتی گیران ایران خواهد بود.

متاسفانه هل دادن و فرو رفتن در لاک دفاعی پس از کسب امتیاز به ویژه در 30 ثانیه پایانی به همراه انگشت گرفتن، سر روی صورت حریف گذاشتن که از بندهای مهم کشتی منفی یا همان ( negative wrestling ) در رقابت های انتخابی تقریبا از تاکتیک های رایج نفرات برتر و دعوت شده به اردوهای تیم ملی بود که تکرار آنها در جهانی فرانسه می تواند ضربات جبران ناپذیری به تیم های ایرانی بزند.

به همین منظور توصیه می شود، کادرهای فنی تیم های ملی طوری برنامه ریزی کنند که آشنایی با قوانین جدید و ریزه کاری های آنها در دستور کار برنامه تمرینی اردویی قرار گیرد، امر مهمی که قبل از بازی های المپیک انجام نشد و ضربات جیران ناپذیری به ویژه به کشتی فرنگی ما زد.

تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی – جهانی 2017 فرانسه

اشتراک گذاری