با خروج خادم از هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی، ورزش ایران یک کرسی مهم و بسیار گرانی را از دست داد
1397/07/28-03:07
1974
پایگاه خبری اخبار کشتی ایران
عزیزاله اطاعتی
دسته بندی خبر : یادداشت

با خروج خادم از هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی، ورزش ایران یک کرسی مهم و بسیار گرانی را از دست داد

خانم ژانگ ژیا داور بین المللی کشتی چین جایگزین خادم شد

با استعفای و خروج رسمی رسول خادم از هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی نه تنها کشتی، بلکه تشکیلات ورزش ایران یک کرسی مهم، تعیین کننده و بسیار گرانی را در سطح اول ورزش جهان از دست داد تا چینی ها بدون کمترین هزینه صاحب آن شوند.

به گزارش پایگاه خبری اخبار کشتی ایران www.iwn.ir و به نقل از سایت اختصاصی اتحادیه جهانی کشتی، به دنبال استعفای بهمن ماه سال 96 رسول خادم از هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی ، این موضوع در کنگره روز گذشته (جمعه ) هیات رییسه در بوداپست مجارستان مورد موافقت قرار گرفت و در نهایت خانم ژانگ ژیا داور بین المللی کشتی چین پس از ناکامی اولیه در مرحله دوم با کسب آرای لازم تا سال 2022 به عضویت هیات رییسه در آمده و جایگزین خادم شد.

در این کنگره گزینش 6 عضو جدید و اتخاذ چند تصمیم نیز صورت گرفت که الشهرانی از قطر، دولت تورلی خانوف از قزاقستان، استفان دزدیک از امریکا، خانم ناتالیا یاریگین از روسیه دوباره انتخاب و برای مدت 6 سال دیگر در عضویت هیات رییسه باقی ماندند.

همچنین پدرو سیلوا از پرتغال و پیتر باخجا از مجارستان نیز برای نخستین باربه عنوان اعضای جدید به هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی پیوستند که مدت عضویت این 6 نفر تا سال 2024 ادامه خواهد داشت.

با حذف داوطلبانه خادم از هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی، به واقع ورزش ایران و درنهایت کشتی یک کرسی بسیار مهم و فرصتی گرانبها برای مشارکت در تصمیم گیری های تعیین کننده در کشتی جهان را از دست داد تا تاثیرگذاری ورزش اول کشورمان در اتحادیه جهانی به پایین ترین سطح خود برسد.

ایکاش کسی در تشکیلات ورزش ایران به این سووال پاسخ می داد که چرا اجازه داده شد، رسول خادم که پس از چند بار ناکامی امیر رضا خادم پس از بازنشستگی دکتر محمد توکل و تقبل هزینه های کلان و قابل توجه از سال 2014 تا جهانی جوانان 2016 موفق به ورود به هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی شد، با تصمیم شخصی استعفا بدهد و حداقل فرد دیگری را هم جایگزین خود نکند تا ایران این کرسی مهم را از دست ندهد.

چنین به نظر می رسد که گستردگی فاجعه استعفای رسول خادم از هیات رییسه اتحادیه جهانی که فرصت بسیار مهمی را از ورزش و کشتی ایران گرفت، هنوز کاملا برای دست اندرکاران درجه اول وزارت ورزش و کمیته بین المللی المپیک آشکار نشده و تبعات آن از حالا به بعد کم کم مشخص خواهد شد.

اقدام خادم در ورزش مدرن جهان که کشورها سخت برای ورود به مراکز تصمیم گیری مهم فدراسیون های بین المللی تلاش می کنند، اگر در نوع خود بی سابقه نباشد، بسیار نادر است، در واقع اصلا قابل هضم نیست، در حالی که همه کشورها با چنگ و دندان کرسی های بین المللی خود را حفظ می کنند و در صدد به دست آوردن آن هستند، ما چگونه بدون در نظر گرفتن جایگاه کشتی خودمان در جهان و تلاش های همه جانبه و صرف هزینه های کلان آن را به حراج می گذاریم و مفت و مسلم به سایر کشورها می دهیم.

لازم به یادآوری است که رسول خادم پس از ناکامی امیررضا خادم در انتخابات هیات رییسه سال 2014 در تاشکند ازبکستان، با اقدامی همه جانبه داخلی و بین المللی و استفاده از تمامی پتانسیل و منابع مالی موجود در شهریور ماه سال 95 و با کسب رتبه اول در بین نامزدها به عضویت هیات رییسه اتحادیه جهانی درآمد، اما با وجود فعالیت چشم گیر و همکاری تنگاتنگ با اتحادیه در بهمن ماه سال 96 و در پی مشکلات داخلی فدراسیون با تصمیم شخصی از عضویت هیات رییسه استعفا داد.

حالا کشتی ایران دوباره بازگشت به اول خط یعنی زمان پس از بازنشستگی دکتر محمد توکل و تلاش گسترده برای باز پس گرفتن کرسی از دست رفته وی در هیات رییسه که به نظر می رسد با اتفاقی که افتاد، دیگر این فرصت هرگز به هیچ ایرانی دیگر داده نشود.

عزیزاله اطاعتی : www.iwn.ir پایگاه خبری اخبار کشتی ایران  

رسول خادم، کنگره 2018 اتحادیه جهانی کشتی, پایگاه خبری اخبار کشتی ایران

 

 

 

اشتراک گذاری