آقای یک دست و پای جهان 88 ساله شد
1398/03/05-14:03
7364
پایگاه خبری اخبار کشتی ایران
عزیزاله اطاعتی

آقای یک دست و پای جهان 88 ساله شد

قهرمانی که باعث شد قوانین و زمان کشتی دچار تغییرات اساسی شود

امروز تولد امامعلی حبیبی یکی از شگفتی سازان و نوآوران جهان کشتی است که توانست با اجرای فن ابتکاری خود یعنی یک دست و یک پای خود تحولی عظیم در سبک و زمان مبارزات کشتی ایجاد کند.

امروز تولد قهرمانی است که در یکی از خسته کننده ترین زمان کشتی گیری، مبارزات خود را در کمترین زمان به پایان برده و با اجرای فن یک دست و یک پا پشت بزرگترین قهرمانان دهه های 1950 و 1960 را به تشک بدوزد .

قهرمانی که در دوران اوج خود با نام های مختلفی از جمله ببرمازندران نام برده می شد، یکی از پایه گذاران تحولی عظیم در تغییر شیوه و سبک مبارزه هماهنگ با قوانین بود که در نهایت سبک کشتی گیری وی باعث ترغیب دست اندرکاران وقت فدراسیون بین المللی کشتی فیلا برای کاهش زمان و تایم های مبارزات شد.

دارنده 3 مدال طلای جهان و یک طلای المپیک در دورانی که کشتی گیران باید برای پیروز شدن 3 تایم 5 دقیقه ایی به مبارزه می پرداختند، اکثر حریفان صاحب عنوان و قدرتمند خود را با اجرای فن یک دست و یک پا در کمتر از 3 دقیقه و با ضربه فنی شکست می داد که همین امر باعث شد فیلانشینان به این باور برسند که با کاهش زمان تایم های کشتی، کشتی گیران را برای اجرای فنون درکمترین زمان تشویق کنند.

در اصل تصمیم گیرندگان اصلی فیلا اعلام کردند، زمانی که می شود با اجرای فنون کارساز در مدت 3 دقیقه حریفان را شکست داد، چه لزومی دارد برای کسب یک امتیاز 15 دقیقه یکدیگر را هول بدهند و حوصله تماشاگران را نیز سر ببرند.

با این حساب شاید حبیبی نخستین کشی گیر در جهان باشد که توانست بیشترین امتیاز را در کمترین زمان کسب کرده و سپس با ضربه فنی نیز به پیروزی برسد، تاکتیکی که این روزها پس از حدود 60 سال در علم تمرین به یکی از سرفصل های مهم در طراحی های تمرینات مبدل شده است.

اما متاسفانه باید اذعان کرد، حبیبی که فن ابداعیش همچنان در دنیای کشتی مدرن امروز به عنوان یکی از فنون زیبا و امتیاز آور محسوب شده و در مسابقات مهم نیز از سوی قهرمانان طراز اول جهان به نمایش در می آید، هرگز آنطور که باید و شاید ازسوی دست اندرکاران کشتی ایران مورد توجه قرار نگرفته است.

پایگاه خبری اخبار کشتی ایران www.iwn.ir سالروز هشتاد و هشمین سال تولد آقای یک دست و پای ایران و جهان را که در سال 2008 نیز به تالاز مشاهیر فیلا ( اتحادیه جهانی کشتی ) اضافه شد به وی تبریک گفته و بهترین ها را برایش ارزو می کند.

کشتی, امامعلی حبیبی, تالار مشاهیر فیلا, پایگاه خبری اخبار کشتی ایران  

 

اشتراک گذاری